آیا نوکیا به روزهای اوجش باز خواهد گشت؟

آیا نوکیا به روزهای اوجش باز خواهد گشت؟

تقریبا همین یک سال پیش بود که شرکت HMD Global حق امتیاز برند نوکیا را خرید تا بتواند تحت این عنوان گوشی موبایل بسازد و روانه‌ی بازار کند. این کمپانی در طی یک سال اخیر تا حد زیادی پیشرفت کرده است. در این مدت کم آن‌ها توانسته‌اند نام این برند قدیمی را دوباره سر زبان‌ها بیندازند و ۶ گوشی را عرضه کنند. البته در این میان نباید اشتباهات آن‌ها را از قلم بیندازیم.

در ماه دسامبر گذشته، مدیرعامل سابق HMD در مصاحبه‌ای گفت: «ما تا حد زیادی به بنیان و اساس برند نوکیا وفادار می‌مانیم». آیا این کمپانی به حرفش عمل کرده؟ با ما همراه باشید تا در ادامه، کارنامه‌ی یک سال اخیر این شرکت را بررسی کنیم.

از لحاظ «کاربرپسند بودن» (user-friendliness)، کمپانی HMD به اصول نوکیا وفادار مانده است. این شرکت از ویژگی‌های نرم‌افزاری نه‌چندان مفید صرف‌نظر کرده و تصمیم گرفته که عمدتا مشخصه‌های اصلی و اساسی نرم‌افزاری را در گوشی‌هایش تعبیه کند. نتیجه‌ی چنین رویکردی این شده که گوشی‌های نوکیا از جمله معدود گوشی‌هایی هستند که از اندروید خالص بهره می‌برند.

گوشی‌های هوشمند مجهز به اندروید خالص مزیت‌های زیادی دارند که همین آن‌ها را محبوب می‌کند. چنین گوشی‌هایی به‌روزرسانی‌های مربوط به سیستم‌عامل را به‌سرعت دریافت می‌کنند. علاوه بر این، چنین گوشی‌هایی ظاهر سریع، ساده و کاربرپسندی دارند و از انواع و اقسام اپلیکیشن‌های پیش‌فرض عمدتا بی‌مصرف که سرعت گوشی را پایین می‌آورند، استفاده نمی‌کنند.

HMD قول داده که تمام گوشی‌های هوشمند این شرکت به اندروید اوریو به‌روز می‌شوند و در کنار آن، به‌روزرسانی‌های امنیتی ماهانه را هم دریافت خواهند کرد.

 عرضه‌ی نوکیا ۳۳۱۰ یک حرکت بسیار هوشمندانه بود. این گجت، ظاهر یا ویژگی‌های جذابی ندارد. یک گوشی بسیار ساده است که عمدتا فقط می‌توان با آن تماس گرفت، پیامک فرستاد و در اوقات بیکاری با بازی «مار» (Snake) موجود در آن سرگرم شد. اما همین گوشی ازلحاظ بازاریابی ارزش بسیار زیادی دارد.